Mam problem ze zrozumieniem zadania 16 ze strony 15.
Jak widzę po kolei wszystkie podstawienia prawdopodobieństw i podstawiam do wzoru, to wszystko jest jasne. Mam natomiast problem ze zrozumieniem dlaczego w ogóle używamy tego wzoru.
Patrzę na to w ten sposób: system alarmowy może być włączony albo wyłączony. Jeśli już się włączył, to albo jest zagrożenie albo nie ma. Skoro prawdopodobieństwo, że alarm się włączy bez zagrożenia wynosi 2%, to rozumiem, że w pozostałych 98% jest zagrożenie i nie za bardzo jest tu co liczyć.
Nie rozumiem też samego pojęcia prawdopodobieństwa rzeczywistego zagrożenia. Skoro występuje ono w 0,4% przypadków,to co występuje w pozostałych 99,6%? Czy nie występuje wtedy żadne zagrożenie, czy występuje jakieś zagrożenie ale nierzeczywiste?
W poprzednich przykładach - z kulami, akcjami czy kartami łatwo rozumiałem co właściwie liczę, ale tu mam problem.
Jak w łatwy sposób zrozumieć sens używania tego wzoru w tym przypadku (a może i w kolejnych)?
Fabryka chemiczna jest wyposażona w system alarmowy. W razie zagrożenia system alarmowy działa w 95 % przypadków. Istnieje jednak prawdopodobieństwo 0,02, że system włączy się, gdy nie ma żadnego zagrożenia. Rzeczywiste zagrożenie zdarza się rzadko - jego prawdopodobieństwo wynosi 0,004.
Jakie jest prawdopodobieństwo, że naprawdę istnieje zagrożenia jeżeli odzywa się system alarmowy ?
Szukamy prawdopodobieństwa tego, że jest zagrożenie, przy założeniu, że alarm zareagował.
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że skoro alarm się włączy fałszywie tylko w 2%, to szukane prawdopodobieństwo wynosi 1-2%≈ 98%. Jednakże, jeśli wziąć pod uwagę prawdopodobieństwo "a priori" (zaczątek) wynoszącą 0,0004 to otrzymamy wartość bliską 16%.
Jest to przykład z rekomendowanej literatury Aczel "Statystyka"- zadanie 2.67.
Wiele zadań ze statystyki jest na egzaminie I etapu na doradcę inwestycyjnego żywcem wzięte z tej książki.
Jest w tej książce kilka zadań z tej serii, ale tłumaczenie nie jest łatwe do zrozumienia.
Strona 103-105. Jak nie masz książki to daj znać.
Mam problem ze zrozumieniem zadania 16 ze strony 15.
Jak widzę po kolei wszystkie podstawienia prawdopodobieństw i podstawiam do wzoru, to wszystko jest jasne. Mam natomiast problem ze zrozumieniem dlaczego w ogóle używamy tego wzoru.
Patrzę na to w ten sposób: system alarmowy może być włączony albo wyłączony. Jeśli już się włączył, to albo jest zagrożenie albo nie ma. Skoro prawdopodobieństwo, że alarm się włączy bez zagrożenia wynosi 2%, to rozumiem, że w pozostałych 98% jest zagrożenie i nie za bardzo jest tu co liczyć.
Nie rozumiem też samego pojęcia prawdopodobieństwa rzeczywistego zagrożenia. Skoro występuje ono w 0,4% przypadków,to co występuje w pozostałych 99,6%? Czy nie występuje wtedy żadne zagrożenie, czy występuje jakieś zagrożenie ale nierzeczywiste?
W poprzednich przykładach - z kulami, akcjami czy kartami łatwo rozumiałem co właściwie liczę, ale tu mam problem.
Jak w łatwy sposób zrozumieć sens używania tego wzoru w tym przypadku (a może i w kolejnych)?
Cześć,
mam problem ze zrozumieniem dwóch zadań - prośba o bardziej szczegółowe wyjaśnienie:
Zad 26 - Czy nie powinniśmy wziąć wartości -0,15 (od 0,44) przez co 56% samochodów będzie miało co najmniej 113,4 KM lub 44% będzie miało co najmniej 126,6 KM?
Zad 36 - czy w odpowiedzi C nie powinno być: mediana znajduje się na prawo od dominanty (...)(zamiast na lewo)?
Które z poniższych stwierdzeń jest prawdziwe w odniesieniu do jednomodalnego rozkładu prawoskośnego? Na wykresie przedstawiającym rozkład częstości:
A: średnia znajduje się na lewo od mediany która z kolei znajduje się na lewo od dominanty;
B: mediana znajduje się na lewo od średniej, która z kolei leży na lewo od dominanty;
C: mediana znajduje się na lewo od dominanty, która z kolei leży na lewo od średniej;
D: średnia, mediana i dominanta leżą w tym samym punkcie (mają identyczne wartości);
C: Dominanta leży na lewo od średniej, czyli średnia jest wyższa niż dominanta.
V = średnia - Dominanta = wyższa - niższa - jest większe od zera. Asymetria prawostronna.
KamilB napisał/a:
Cześć,
mam problem ze zrozumieniem dwóch zadań - prośba o bardziej szczegółowe wyjaśnienie:
Zad 26 - Czy nie powinniśmy wziąć wartości -0,15 (od 0,44) przez co 56% samochodów będzie miało co najmniej 113,4 KM lub 44% będzie miało co najmniej 126,6 KM?
Zad 36 - czy w odpowiedzi C nie powinno być: mediana znajduje się na prawo od dominanty (...)(zamiast na lewo)?
Zadanie 26
Jeżeli Z jest normalną zmienną losową o średniej 120 i odchyleniu standardowym 44, to dla jakiej wartość x prawdopodobieństwo, że X będzie mniejsze od x jest równe 0,56 ?
Przykład pisany "normalnym" językiem:
Samochód Ford X wyjeżdżając z fabryki ma średnią moc 120 koni mechanicznych, przy odchyleniu 44.
Chcemy obliczyć ile koni mechanicznych będzie miało 56% samochodów.
Wynik: 56% samochodów będzie miało co najmniej 126,6 koni mechanicznych.
Jak średnia wynosi 120 to wynik nie może nam mówić, że 56% będzie miało co najmniej 113,4. 50% będzie miało mniej lub równo 120 i 50% będzie miał więcej lub równo 120.
KamilB napisał/a:
Cześć,
Zad 26 - Czy nie powinniśmy wziąć wartości -0,15 (od 0,44) przez co 56% samochodów będzie miało co najmniej 113,4 KM lub 44% będzie miało co najmniej 126,6 KM?
Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach